در دنیای مداحی و نوحه، همچنان بسیاری از هنرمندان و مداحان فعالیتهای خود را با ارزشیابیهای پویایی در قالب برنامههای تلویزیونی و رادیویی، کنسرتهای بزرگ و ضبط آلبومهای جدید ادامه میدهند.
از همان ابتدای تاریخ، مداحی و نوحه یکی از ارکان فرهنگی و هنری بسیار مهم در جامعه ایرانی بوده و تاثیر بسزایی را بر جامعه و فرهنگ ما داشته است. با گذر زمان و تغییر الگوهای اجتماعی و فرهنگی، خوانندگان و علاقهمندان به این نوع از هنر نیز تغییر کرده و بازخورد و تاثیر این هنرمندان بر جوانان و بانوان امروزی نیز متفاوت شده است.
در سالهای اخیر، برخی از هنرمندان و مداحان این نوع از هنر را با انجام کار و نوآوری برنامههای مختلف، جذابتر و متنوعتر کردهاند. برای مثال میتوان به برنامههای مداحی و نوحه خود ایرانیان و شهدایی که در تلویزیون پخش میشود، نام برد که مشتمل بر بررسی زندگی و شخصیت شهدای دفاع مقدس و شهدای حرم به همراه مداحیهایی درباره ایشان میباشد.
در نتیجه، باید گفت که در دنیای مداحی و نوحه، همچنان پایداری و بقایی دارد و هنرمندان با رعایت الگوهای جدید و نوآورانه، بر این ارزش فرهنگی و هنری ادامه داده و نسل جوان تابستانخورده خویش را تشویق به تحقق اهداف ارزشمند کنند.
انگیزه و روحیه بازیگران مداحی در دورهی کرونا
در دوران پاندمی کرونا، با شیوع بیماری و محدود شدن فعالیتها، بسیاری از صنایع فعالیت خود را از دست دادند و با این وضعیت، بازیگران و مداحانی که با فعالیتهایشان در حوزهی مراسمات دینی و فرهنگی مشغول بودند، نیز با سختیهای فراوانی روبهرو شدند.
اما با این حال، بسیاری از بازیگران و مداحان هنرمند، با توجه به اینکه این فعالیتها همواره برای آنها مهم و ارزشمند بوده، به دلیل انجام دادن فعالیتی که به علت موقعیت فعلی را فراموش کرده است، جهت نشاندن تعهد خود و همچنین ارائهی خدمات به مردم و نیز رهایی از این حوزه از قفل، فعالیتهای شان را ادامه دادهاند.
از طرفی، بررسیها نشان میدهد که بسیاری از افراد در دوران پاندمی با بیحوصلگی و ناامیدی روبهرو شدهاند، اما با بازیگران و مداحان حوزه فرهنگی در مراسمات دینی، استمرار برگزاری این مراسمات بهعنوان یک امر مثبت به امید بهبودی این شرایط، برای بسیاری از مردم تأسی کننده و انگیزهبخش بوده است. به همین دلیل، بازیگران و مداحان در این شرایط با استفاده از ابزارهای مجازی به همکاری در این حوزه پرداختهاند و با رعایت قوانین بهداشتی، فعالیتهای خود را بهصورت مجازی ادامهدادهاند.
در نتیجه، بازیگران و مداحان با پرقدرتتر شدن اراده و مقاومت خود، با برگزاری مراسمات دینی و فرهنگی، توانستند نشان دهند که هنر آنها تنها یک تفریح نیست، بلکه تاثیر اجتماعی عمیقی دارد که از نگرش مردم به جامعه و فرهنگ آنها سخن میرود.
تغییر در الگوی اجرا و تنوع در موضوعات نوحهسرایی
تغییر در الگوی اجرای نوحه سرایی و تنوع در موضوعات آن، به معنی تغییر جدی در رویه ارائه نوحه ها توسط اجرا کنندگان است. این تغییرات شامل اصلاح و ارتقا دهنده رویه های قدیمی و همچنین ارائه روش های جدید و نوین برای پر کردن خلا هایی که پیرامون این هنر به وجود آمده است، می باشد.
در برخی رویه های سنتی نوحه سرایی، اجرا کنندگان معمولا از برخی صحنه های ثابت و زیبا (مانند شاملو، روضه خوانی، حضرت زینب و ...) استفاده می کنند. با این حال، در سال های اخیر، ظهور روش های جدید به واسطه استفاده از روش های موسیقیایی و البته نقد و تحلیل بیشتر بر این هنر، این الگو های سنتی به صورت کلی با تغییر یافته اند.
همچنین، نوع موضوعاتی که در نوحه سرایی استفاده می شود نیز در سال های اخیر به شدت تغییر کرده است. در گذشته، برخی اجرا کنندگان فقط به موضوعات دینی و واقعیت های تاریخی که در ارتباط با فاطمیون و اهل بیت می باشند، تکیه می کردند. اما در حال حاضر، این هنر به موضوعات پویایی مانند سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز اعتنا دارد.
به طور کلی، تغییر در الگوی اجرا و تنوع در موضوعات نوحه سرایی، نشان از پویایی و تغییر پذیری این هنر دارد و باعث می شود که هر روزه این هنر با دیدگاه های جدیدتر و استفاده از فناوری های پیشرفته تر، بهبود و پیشرفت کند.
نگاهی به شیوههای جدید تولید و پخش محتوای مداحی
در دنیای امروز، شیوههای تولید و پخش محتوای مداحی به شدت تغییر کرده و به نوعی با رویکردهای جدیدی مواجه هستند. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، مداحی ها نیز به صورت دیجیتالی و آنلاین منتشر میشوند و همین موضوع باعث شده تا شیوه تولید و پخش این محتوا تغییر کند. در زمانهای گذشته، محتوای مداحی در قالب صوتی و حتی تصویری بهصورت آلبومهای CD و کتاب صوتی منتشر میشد. اما امروزه با ارتباط بیشتر با اینترنت و دسترسی به برنامههای پخش پخش آنلاین، این محتوا بیشتر به صورت پادکست، فیلم، اپلیکیشن و ... ارائه میشود.
با این حال، تغییرات در شیوهی تولید و پخش محتوای مداحی تنها به محتوای آنلاین محدود نمیشود؛ تغییر در سلیقه و سلایق مخاطبین از نمای حجابی، آواز خوانی و اختصاصی شدن مداحی، یکی دیگر از اصلیترین تغییراتی است که در تولید و پخش محتوای مداحی صورت گرفته است. به عنوان مثال، بسیاری از مردان و زنان مداح امروزی از مدل لباس های قدیمی که معمولا با شیوع پوشش بیحجابی همراه بود، استفاده نمیکنند و سعی میکنند با رعایت حجاب، به شکلی مناسب مداحی کنند.
به طور کلی، تغییرات در شیوهی تولید، فروش و پخش محتوای مداحی باعث شده است تا این محتوا به شکل جدیدتر و با رویکرد هنریتر و ارزشمندتری ارائه شود. به علاوه، تغییر در شیوهی تولید و پخش محتوای مداحی بعضا به صورت تجاری و به دلیل نیاز های بازار صورت گرفته است. با این وجود، هنوز بسیاری از مداحان و مخاطبان این محتوا اعتقاد دارند که مداحی باید در قالب فرهنگ و هنر بازسازی شود.
بازار آثار مداحان و تحولات قیمتی در دوران پاندمی
در دوران پاندمی کرونا، جمعیت برای کاهش استرس و اضطراب با تلاش برای خرید اثرهای مداحان و شعرای معروف عاشقانه، تلاش کردهاند. به همین دلیل، بازار آثار مداحان و تحولات قیمتی در این بازار تحت تأثیر قرار گرفته است.
در دوران پاندمی، تقاضا برای خرید اثرهای مداحان و شعرای خاص به دلیل افزایش استرس و نگرانی جامعه، رو به افزایش بوده است. این باعث شده است قیمت این اثار، در مقایسه با قبل، افزایش یابد.
اما این تحولات قیمتی، تنها به دلیل افزایش تقاضا برای این اثار نیست. همچنین نگرانیهای مردم درباره این که پاندمی در آینده باعث تغییر در شرایط سلامتیشان شود، افزایش تمایل آنان به خرید این اثار را افزایش داده است. بنابراین، استقبال از بازار آثار مداحان و تحولات قیمتی در آن، نه تنها به دلیل افزایش تقاضا، بلکه به دلیل نگرانیهایی از این نوع نیز افزایش یافته است.
در نهایت، با توجه به این تحولات، بازار آثار مداحان و شعرای خاص در دوران پاندمی به یک بازار داغ تبدیل شده است. با این حال، فعالان این بازار باید با توجه به این تحولات، مصونیت قیمتی و کیفیت این اثار را مد نظر قرار دهند، تا نهایتاً به نیازهای کاربران و خریداران این اثار بیشتر پاسخ دهند.
رشد شبکههای اجتماعی و تاثیر آن در شناخت و شنوایی به مداحی
با رشد شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، شناخت و شنوایی به مداحی نیز تحت تاثیر این فضاها قرار گرفته است. این شبکهها به عنوان یک وسیله ارتباطی بسیار موثر برای انتشار مداحیها و گسترش رسانههای مداحی مورد استفاده قرار گرفتهاند. از یک سو، شبکههای اجتماعی اجازه دادهاند که چندین میلیون نفر جامعه از جمله هواداران مداحان در این فضاها به اشتراک گذاری مداحیهای مورد علاقه خود بپردازند. این میتواند به رونق تولید رسانه مداحی کمک کرده و این صنعت را پاسداشته و گسترش دهد.
از سوی دیگر، شبکههای اجتماعی در زمینه ارتباط مستقیم میان مداحان و هوادارانشان نیز بسیار موثر هستند. مداحان به راحتی میتوانند از طریق شبکههای اجتماعی با هواداران خود ارتباط برقرار کرده و از آن برای به اشتراک گذاشتن مداحیهای خود و همچنین برقراری ارتباط با هواداران خود بهره بگیرند. همچنین، هواداران نیز میتوانند از این شبکهها برای پایداری و پر رونق کردن صنعت مداحی بهره بگیرند.
به طور کلی، رشد شبکههای اجتماعی میتواند به صنعت مداحی کمک کند و از نظر بازاریابی، این فضاها میتوانند به منظور گسترش و توسعه صنعت مداحی به کار گرفته شوند. در نهایت، شبکههای اجتماعی میتوانند برای کمک به توسعه و پر رونق کردن این صنعت بسیار مفید و موثر باشند.
منبع
مقالات مشابه
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی